Punkty edukacyjne wprowadzone rozporządzeniem ministra zdrowia
z dn.6.10.2004 można gromadzić indywidualnie bądź poprzez uczestnictwo
w programie doskonalenia zawodowego przyjętym przez towarzystwo
medyczne i zaakceptowanym przez Naczelną Izbę Lekarską.
Towarzystwo medyczne może przedstawić do akceptacji Naczelnej Izbie
Lekarskiej swój program doskonalenia zawodowego - nie jest to jednak
obowiązek towarzystwa. Poniżej opisane są dwa warianty gromadzenia
punktów edukacyjnych przez członków PTU. Wybór jednego
z nich, we właściwym czasie, będzie należał do Zarządu Głównego.
Wariant 1
Przystąpienie Polskiego Towarzystwa Urologicznego
do programu punktów edukacyjnych poprzez
złożenie wniosku o akceptację przez NIL programu
doskonalenia zawodowego PTU oznacza:
-
skonstruowanie bardzo szczegółowego programu doskonalenia
zawodowego PTU, którym objęte byłyby m.in. wszystkie imprezy
naukowe organizowanie przez terenowe oddziały PTU
i przedstawienie go do akceptacji przez Naczelną Izbę Lekarską;
-
określenie sposobu przepływu dokumentów (Biuro CME-CPD /
organizator imprezy/ Naczelna Izba Lekarska / okręgowa izba
lekarska) w czasie poprzedzającym każde zdarzenie edukacyjne
(mimo akceptacji ogólnego programu PTU przez NIL,
organizator zobowiązany jest do przygotowania wniosku
zatytułowanego "Zgłoszenie zdarzenia edukacyjnego
(formy doskonalenia zawodowego) objętego programem
towarzystwa/kolegium" przed każdą planowaną imprezą
naukową i złożenie go we właściwej okręgowej izbie lekarskiej
(dotychczas nie wiadomo, czy wydanie takiej zgody
będzie odpłatne);
-
naliczanie imprezom naukowym punktów edukacyjnych
zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z dn.6.10.2004
(do ustalenia kto będzie za to odpowiedzialny:
PTU czy każdy organizator indywidualnie);
-
prowadzenie przez Biuro CME-CPD PTU indywidualnej
ewidencji punktów uzyskanych przez członków PTU
za udział w aktywnościach objętych programem doskonalenia
zawodowego PTU (ewidencja prowadzona na podstawie
informacji od organizatorów - lista uczestników, program);
-
wystawianie i dystrybucja przez Biuro CME-CPD PTU
rocznych zaświadczeń imiennych o uzyskanych punktach
edukacyjnych na podstawie prowadzonej ewidencji.
Wariant 2
Nieprzystąpienie PTU do programu punktów
edukacyjnych Naczelnej Izby Lekarskiej,
ale umożliwienie uzyskiwania punktów
edukacyjnych członkom PTU oznacza:
- PTU nie przedstawia ogólnego programu doskonalenia
zawodowego do akceptacji Naczelnej Izby Lekarskiej i kontynuuje
uczestnictwo w systemie CME-CPD w 2006 roku;
-
oddziały terenowe PTU, będące organizatorami imprez
naukowych, zostaną dokładnie poinformowane przez Biuro
CME-CPD PTU o sposobie ubiegania się o możliwość
przyznania punktów edukacyjnych;
-
aby umożliwić członkom PTU gromadzenie punktów
edukacyjnych, organizatorzy imprez naukowych będą ubiegali się
indywidualnie o możliwość przyznania punktów edukacyjnych
uczestnikom ich imprez (złożenie 3 miesiące przed planowanym
przedsięwzięciem edukacyjnym zgłoszenia do właściwej
okręgowej rady lekarskiej, na terenie której odbędzie się impreza;
przyznanie zgody OIL jest odpłatne);
-
organizatorzy tacy jak: akademie medyczne, szpitale kliniczne,
CMKP nie muszą ubiegać się o zgodę okręgowej izby lekarskiej,
ponieważ jednostki te statutowo są uprawnione do prowadzenia
kształcenia; instytucje te są tym samym uprawnione
do organizowania imprez naukowych i naliczenia punktów
edukacyjnych bez ubiegania się o dodatkową akceptację ze strony
okręgowych izb lekarskich (punkty edukacyjne organizator
nalicza zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia
z dn. 6.10.2004);
-
poinformowanie członków PTU na łamach "Przeglądu Urologicznego" oraz na stronie internetowej PTU o decyzji PTU
dotyczącej nieprzystąpienia do programu punktów edukacyjnych;
przedstawienie możliwości gromadzenia punktów edukacyjnych
poprzez uczestnictwo w imprezach PTU (jeśli organizatorzy
zdecydują się na ubieganie się o punkty edukacyjne);
-
zamieszczanie na stronie internetowej PTU listy imprez
naukowych PTU, którym przyznano punkty edukacyjne
(na podstawie informacji otrzymanych od organizatorów);
-
członkowie PTU, którzy zdecydują się na gromadzenie punktów
edukacyjnych, będą sami prowadzili swoją ewidencję punktów
w indeksach doskonalenia zawodowego, które przedstawią
we właściwej okręgowej izbie lekarskiej.
Wybór wariantu 1. oznacza prowadzenie przez Biuro CME-CPD
w roku 2006 projektu CME-CPD dla 367 jego uczestników oraz, równolegle,
projektu punktów edukacyjnych dla członków PTU, którzy
będą uczestnikami imprez naukowych punktowanych punktami edukacyjnymi.
Pozostaje pytanie do organizatorów, czy wyrażą chęć podwójnej
pracy administracyjnej związanej z dokumentacją CME-CPD
oraz dotyczącą punktów edukacyjnych. W chwili obecnej ulegają zmianom
zasady dotyczące akceptacji programów towarzystw medycznych,
które zostały przedstawione na spotkaniu w siedzibie NIL
w kwietniu bieżącego roku. Na podstawie dostępnych (nieoficjalnych)
informacji wprowadzenie tych zmian, a tym samym jasne określenie
nowych zasad będzie wymagało czasu (uchwały, ustawy itp.).
Wybór wariantu 2. umożliwi gromadzenie punktów edukacyjnych,
a jednocześnie da czas na okrzepnięcie tego systemu i sprawdzian
jego działania. Rok 2006 dałby też odpowiedź na pytanie, który projekt
wybiorą organizatorzy imprez naukowych oraz dotychczasowi
uczestnicy projektu CME-CPD. Od zaangażowania organizatorów,
którzy umożliwiają gromadzenie punktów CME-CPD, oraz od uczestników
CME-CPD zależy dalsze powodzenie tego systemu, który
od roku 2002 działa w środowisku urologicznym.
CME-CPD a punkty edukacyjne w roku 2005
Nadal nie jest rozwiązana kwestia wstecznego zaliczenia punktów
CME-CPD przez Naczelną Izbę Lekarską. Od grudnia 2004 roku
trwają starania PTU o uznanie punktów CME-CPD na poczet punktów
edukacyjnych. Jak dotąd (październik 2005) brak jest jednoznacznej
odpowiedzi ze strony NIL na ten temat. Jednak wobec tego, że m.in.
punkty CME-CPD (choć nie wprost), zostały uznane w artykule
dr. K. Dziubińskiego ("Puls" nr 7-8, 2005) jako "punkty służące jedynie
do wewnętrznej oceny lekarza - członka danego towarzystwa, nie mogą
być zaliczane do ogólnolekarskich punktów edukacyjnych", można
przypuszczać, że punkty CME-CPD nie zostaną w prosty sposób
uznane przez NIL. Wydaje się więc, że obecnie jedynym sposobem,
aby zgromadzone punkty nie przepadły, jest przeliczenie ich przez
każdego indywidualnie, zgodnie z wymogami NIL na punkty edukacyjne.
Mając za podstawę roczne raporty EBU, które są zestawieniem
aktywności naukowych danego lekarza, oraz świadectwa uczestnictwa
i programy imprez, każdy uczestnik CME-CPD będzie w stanie sam
przygotować indywidualne zestawienie punktów edukacyjnych do akceptacji
przez właściwą okręgową izbę lekarską. Z drugiej strony jednak,
ponieważ jak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi z NIL dotyczącej
przeliczenia punktów kredytowych na edukacyjne - a więc nie ma też
kategorycznej odmowy - należy może poczekać na jasną deklarację
Naczelnej Izby Lekarskiej w tej sprawie. Pierwszy okres rozliczeniowy,
do którego wliczone będą także lata 2002-2004, kończy się dopiero
w roku 2008 - być może więc zbytni pośpiech w przeliczaniu punktów,
wymagający dużego nakładu pracy administracyjnej, nie jest jeszcze
wskazany.
PTU a punkty edukacyjne w 2005 roku
1. Od momentu wydania rozporządzenia ministra zdrowia z dn.
6.10.2004 w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia
zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, PTU wyraziło zainteresowanie
systemem punktów edukacyjnych:
-
w sprawie zaliczenia punktów CME-CPD na poczet punktów
edukacyjnych w marcu 2005 roku został wystosowany do NIL
projekt porozumienia;
-
prezes PTU, profesor Andrzej Borówka uczestniczył w licznych
spotkaniach związanych z tematem doskonalenia zawodowego
(m.in. spotkanie z dr. K. Dziubińskim w Ośrodku Doskonalenia
Zawodowego Lekarzy, udział w posiedzeniach w siedzibie NIL,
udział w konferencji na temat doskonalenia zawodowego).
2. PTU umożliwiło swoim członkom uzyskanie punktów edukacyjnych:
- udział w Kongresie PTU - 20,5 pkt - informacja
była umieszczona na świadectwie uczestnictwa;
-
przynależność do PTU - 5 pkt - będą rozesłane
imienne zaświadczenia;
-
prenumerata "Urologii Polskiej" - 5 pkt - będą rozesłane
imienne zaświadczenia;
-
organizatorzy imprez naukowych akredytowanych w systemie
CME-CPD byli powiadamiani w listach o przyznaniu akredytacji
CME-CPD o możliwości ubiegania się we właściwej okręgowej
izbie lekarskiej o punkty edukacyjne (Biuro CME-CPD
nie posiada informacji, czy jakaś impreza CME-CPD
była także punktowana punktami edukacyjnymi);
- punkty edukacyjne należą się także autorom artykułów
drukowanych w "Urologii Polskiej", która jest pismem
medycznym indeksowanym.
3. PTU informowało na temat systemu punktów edukacyjnych, kontaktów
PTU z NIL oraz na temat kształcenia ustawicznego:
- E. Ziółkowska: CME-CPD a punkty edukacyjne.
"Przegląd Urologiczny" 2004 (2).
- E. Ziółkowska: Punkty edukacyjne. "Przegląd Urologiczny" 2005 (1).
- M. Skarbek: Samorząd lekarski jest instytucją demokratyczną
- wywiad z K. Radziwiłłem. "Przegląd Urologiczny" 2005 (2).
- E. Ziółkowska: CME-CPD, EU-ACME, punkty edukacyjne.
"Przegląd Urologiczny" 2005 (2).
- E. Ziółkowska: Doskonalenie zawodowe lekarzy gwarancją
bezpieczeństwa pacjenta. "Przegląd Urologiczny" 2005 (3).
- K. Radziwiłł: Rola izb lekarskich w podyplomowym doskonaleniu
zawodowym lekarzy. "Przegląd Urologiczny" 2005 (4).
- A. Borówka: Rola PTU w kształceniu i doskonaleniu zawodowym
urologów. "Przegląd Urologiczny" 2005 (4).
- M. Rudnicki: Kształcenie ustawiczne w systemie amerykańskim.
"Przegląd Urologiczny" 2005 (4).
- P. Gajewski: Ciągłe doskonalenie zawodowe w krajach
Unii Europejskiej - czy istnieje spójny system?
"Przegląd Urologiczny" 2005 (4).
- P. Gajewski: Program Towarzystwa Internistów Polskich
dotyczący Ciągłego Doskonalenia Lekarzy w Chorobach
Wewnętrznych - korzyści i bariery. "Przegląd Urologiczny" 2005 (4).
- E. Ziółkowska: System punktów edukacyjnych - informacje
ogólne. "Przegląd Urologiczny" 2005 (5).