Przegląd Urologiczny 2010/6 (64) wersja do druku | skomentuj ten artykuł | szybkie odnośniki
 
strona główna > archiwum > Przegląd Urologiczny 2010/6 (64) > Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia

Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia

Podsumowanie programu w roku 2010

"Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" to program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa. Jego celem jest edukacja pacjentów, między innymi w zakresie chorób układu moczowo-płciowego. Dla osób z problemami urologicznymi w 2010 roku zorganizowane zostały akcje: "Dni Dobrych Nawyków" oraz "Zdrowie Mężczyzny".

Pokonać wstyd

Jak pokazało badanie opinii publicznej: "Polacy o nawykach zdrowotnych", schorzenia układu moczowo-płciowego, takie jak nietrzymanie moczu czy zaburzenia wzwodu należą do najbardziej krępujących.1 Wstyd i strach przed wizytą w gabinecie lekarskim sprawiają, że wiele osób leczy się na własną rękę, a na konsultacje ze specjalistą decydują się dopiero wówczas, gdy choroba jest już w zaawansowanym stadium. W ramach programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" w 2010 roku odbyły się liczne konsultacje przeprowadzane przez lekarzy urologów. "Dni Dobrych Nawyków" umożliwiły bezpłatne spotkanie ze specjalistą, do którego zwykle pacjent ma utrudniony dostęp. Rozmowa z lekarzem dotyczyła przede wszystkim dolegliwości układu moczowo-płciowego, w tym także NTM. Akcja "Zdrowie Mężczyzny" to telefoniczne konsultacje specjalistów urologów, w ramach których wszystkie osoby, które chciały uzyskać poradę, mogły zadzwonić pod wskazany numer telefonu i omówić z lekarzem swoje problemy. W trakcie wszystkich akcji lekarze przekazywali pacjentom poradnik edukacyjny zawierający informacje na temat złych nawyków w zakresie chorób układu moczowo-płciowego. O terminach konsultacji, ich miejscu oraz zasadach programu można było dowiedzieć się więcej śledząc informacje na stronie internetowej www.zmieniamyprzyzwyczajenia.pl.

Męskie sprawy, czyli co nas boli?

"Kolejna edycja akcji zakończyła się sukcesem. Konsultacje cieszyły się dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród mężczyzn po 50. roku życia. Pacjenci, pytani o powód niezgłoszenia się wcześniej na wizytę w gabinecie lekarskim, twierdzili, że ogranicza ich wstyd. Możliwość skonsultowania swoich problemów telefonicznie pozwoliła im przełamać tę barierę. Drugim powodem, dla którego pacjenci rezygnowali z wizyty u lekarza, były trudności w dostaniu się do specjalisty" - mówi prof. Sławomir Dutkiewcz, chirurg urolog, ekspert programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia". Najczęstsze problemy poruszane przez pacjentów w czasie akcji to: nietrzymanie moczu, zaburzenia wzwodu, nadaktywny pęcherz moczowy (OAB), łagodny rozrost stercza (BPH). Mężczyźni pytali o: krwiomocz, bóle jąder, skuteczność różnego rodzaju terapii w leczeniu BPH, metody leczenia rozrostu stercza. Zgłaszali także problemy ze wzwodem. Wśród pytań pojawiły się tematy dotyczące m.in. antykoncepcji dla mężczyzn, profilaktyki kamicy nerkowej oraz suplementacji niedoboru testosteronu.

Z konsultacji urologicznych, w ramach "Dni Dobrych Nawyków", w zakresie chorób układu moczowo-płciowego tylko do września 2010 roku skorzystało ok. 9500 pacjentów, łącznie odbyło się ponad 1100 godzin konsultacji. Akcja "Zdrowie Mężczyzny" to ponad 4000 godzin konsultacji, z których skorzystało tysiące pacjentów w całej Polsce.2

Jak twierdzi prof. Sławomir Dutkiewicz: "Wczesne wykrycie groźnej choroby, np. raka, umożliwia nawet całkowite wyleczenie, dlatego nie należy odwlekać wizyty u lekarza np. z powodu wstydu. Organizowanie tego typu akcji umożliwia bezpłatne skorzystanie z porady lekarza specjalisty bardzo dużej liczbie osób. Akcja niesie ze sobą także wartości edukacyjne dla pacjentów, które mogą przyczynić się do zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa m.in. w zakresie chorób układu moczowo-płciowego".

Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" jest ogólnopolskim projektem edukacyjnym. Program realizuje misję firmy Zentiva, której elementem jest podnoszenie jakości ludzkiego życia. Program buduje całościowe spojrzenie na pacjenta, zachęca do zmiany stereotypów i złych nawyków zdrowotnych, uczy pacjentów mówić kompleksowo o swoich problemach. Program "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" otrzymał w 2009 roku nagrodę Magellan Award w kategorii Corporate/Organizational Communication i znalazł się wśród 50 najlepszych kampanii PR z całego świata. Magellan Awards to międzynarodowy konkurs branży komunikacji marketingowej, którego celem jest promowanie najwyższych standardów w dziedzinie komunikacji. Organizatorem konkursu jest League of American Communications Professionals (LACP), amerykańska organizacja skupiająca profesjonalistów branży komunikacji marketingowej.

Przypisy
1 Badanie opinii publicznej "Polacy o nawykach zdrowotnych" zostało przeprowadzone w dniach 20-24 listopada 2008 r. przez ośrodek badawczy TNS OBOP na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, wybranej losowo próbie 1005 mieszkańców Polski, w wieku 15 i więcej lat. Badanie zrealizowano na zlecenie firmy Zentiva w ramach prowadzonego programu na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia".
2 Statystyki organizatorów programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia".