Przegląd Urologiczny 2010/2 (60) wersja do druku | skomentuj ten artykuł | szybkie odnośniki

strona główna > archiwum > Przegląd Urologiczny 2010/2 (60) > Komentarz

Komentarz

W czterech przypadkach inwazyjnego raka pęcherza T2N0M0 GII/III wykonaliśmy cystektomię z wytworzeniem pęcherza jelitowego z jelita biodrowego z pozostawieniem stercza. W dwóch przypadkach uzyskaliśmy radykalność onkologiczną potwierdzoną badaniem histopatologicznym. W obserwacji 3,5- oraz 4,2-letniej nie stwierdzono wznowy miejscowej i przerzutów odległych w badaniach obrazowych. U obu chorych UKM nerek nie były poszerzone. Uzyskano pełne trzymanie moczu, bez zalegania po mikcji. Parametry nerkowe były w górnej granicy normy. W dwóch pozostałych przypadkach cystektomii z pozostawieniem stercza, mimo radykalności onkologicznej potwierdzonej badaniem preparatu pooperacyjnego, stwierdzono wznowę miejscową i rozsiew raka przejściowokomórkowego w obserwacji 0,5- i 1,5-rocznej, zakończoną zgonem chorych. W większości artykułów autorzy podnoszą fakt współistnienia raka stercza z inwazyjnym rakiem pęcherza, który jednak byłby tylko w 40% istotny klinicznie. Ponadto w każdym przypadku możliwe jest wysoce skuteczne leczenie hormonalne. Naszym zdaniem o wiele istotniejsze jest ryzyko związane z pozostawieniem tkanek okołosterczowych i drobnych węzłów chłonnych tej okolicy, z uwagi na zwiększone ryzyko nawrotu choroby oraz brak możliwości skutecznego leczenia systemowego.

doc. dr hab. n. med. Marek Wyczółkowski
dr n. med. Tomasz Drewniak